Innovatieve warehouselogistiek voor hogere efficiency

Jan de Rijk Logistics - vestiging Almere

Jan de Rijk Logistics is met een 16e plek in de jaarlijkse top 100 volgens logistiek.nl één van de grootste logistiek dienstverleners in Nederland. Met 37 vestigingen in 13 landen in Europa, meer dan 1300 medewerkers en meer dan 1000 vrachtwagens op de weg is actief in een grote verscheidenheid aan branches en haalt regelmatig het nieuws met bijzondere transporten. Zo werd door in 2016 de beroemde Tyrannosaurus Rex, Trix genoemd, vervoerd van Schiphol naar Museum Naturalis in Leiden en in 2017 kwam de onderneming in het nieuws door de verhuizing van de beide panda’s Xing Ya en Wu Wen naar Ouwehands Dierenpark in Rhenen.

Overname de Rooij Logistics in 2015

Het snelgroeiende bedrijf nam in 2015 De Rooy Logistics over. De Rooy is opgericht in 1923 en heeft in Nederland vijf locaties, waarvan één in Almere. Het warehouse in Almere is de dedicated logistieke partner van een grote fabrikant in de automotive industrie in het naastgelegen pand en organiseert de inslag en opslag van grondstoffen en halffabrikaten, de interne logistieke naar de productielijnen van haar opdrachtgever alsmede de tussenopslag en het (intern) transport van alle gereed product. De unieke oplossing die door Jan de Rijk Integrated Logistics enkele jaren geleden is ontwikkeld voor het interne transport is de blikvanger waar een groot deel van de inrichting om draait.

Flexibel intern transport

Robin Schievink, Proces Engineer bij Jan de Rijk, is verantwoordelijk voor de continue optimalisering van de manier van werken bij diverse vestigingen van Jan de Rijk. Schievink: “Onze klant wil haar materialen Just in Time aangeleverd krijgen. Daarnaast werd het gebruik van heftrucks op de fabrieksvloer als niet gewenst beschouwd, onder andere vanwege de veiligheid van de medewerkers in de fabriek. We zochten dus naar een manier van intern transport die aan de ene kant uitermate flexibel was, en aan de andere kant tijdswinst zou opleveren in ons warehouse  in combinatie met een hoge servicegraad naar onze klant toe.

In samenwerking met Still, onze leverancier van intralogistiek materieel, hebben een aanhangertrein ontwikkeld die het mogelijk maakt de aanhangers willekeurig te beladen met onze orderpickwagens. De orderpickwagens die we gebruiken zijn geschikt voor pallets met halffabrikaten maar ook voor kleinmateriaal. Het grote voordeel van de door ons ontwikkelde oplossing is dat we geen vaste volgorde meer hoeven te hanteren bij het samenstellen van de transporttrein. Iedere aanhanger kan onafhankelijk van de locatie in de trein geladen en gelost worden op iedere willekeurige plek. Door deze flexibiliteit zijn we vele malen efficienter gaan werken. Inmiddels behoort deze innovatie tot het succesvolle standaard productportfolio van Still (Still E-Chassis autark red.)”

Holland Storage Solutions al jarenlang vaste partner van Jan de Rijk Integrated Logistics

Schievink vervolgt : “Zoals we met Still nauw samenwerken om onze dienstverlening continue te verbeteren, zo werken we ook al jarenlang samen met Holland Storage Solutions. Voor de ingebruikname van het goederentreinprincipe zijn veel wijzigingen in de lay-out van ons warehouse doorgevoerd. Het fijne van Holland Storage is dat er op kantoor mensen zitten die zelf jarenlang in de montage hebben gewerkt en vanuit die ervaring net even wat beter meedenken en meewerken dan andere bedrijven waar ik ervaring mee heb. Daarnaast hebben ze alle specialismen in één hand. Of het nu de levering en bouw van nieuwe palletstellingen is, het verplaatsen van bestaande racking, het monteren van vangrails die de afscheiding vormen van ons goederentreinstation, of het plaatsen van hekwerken voor de veiligheid van onze medewerkers”

Multidisciplinair project

Het laatste door Holland Storage Solutions uitgevoerde project is een voorbeeld van het multidisciplinaire karakter van de onderneming. Binnen één opdracht realiseerde het bedrijf uit Loosdrecht:

  1. Het modificeren en verplaatsen van bestaande racking
  2. Het leveren van nieuwe liggers als aanvulling op bestaande palletstellingen
  3. Het aanbrengen van meer dan 1200 meter slijtvaste vloerbelijning in vier verschillende kleuren
  4. Leveren en monteren van nieuwe vangrail en verplaatsen van bestaande.
  5. Uitbreiding van het warehouse met nieuwe palletstellingen
  6. Leveren van nieuwe vurenhouten vlonders en herplaatsing bestaande vlonders
  7. Plaatsen van hekwerk als scheiding tussen voetgangerszone en transportzone

Vlekkeloze samenwerking

Schievink besluit: “Ook dit project is vlekkeloos verlopen. Samen met Holland Storage Solutions hebben we de efficiency in ons warehouse kunnen verbeteren en op die manier de dienstverlening naar onze klant kunnen optimaliseren. En dat is waar het bij ieder optimaliseringstraject bij ons constant om draait”

Wilt u meepraten? Reageer op dit Artikel